LØNNSOPPGJØRET- OPPSKRIFT- TRENING

Mandagens suste forbi i en storm, men fy flate og effektiv jeg var i går. Jeg kick starta mandagen med trening av rygg og treceps. I dag står skuldre og nakke for tur. Skal bli så digg! Hver økt jeg kjører så kjører jeg alltid tre øvelser på magen bare for å aktivisere den. Mage musklene tåler mye, så det er ingen problem.

Gym selfie
Alltid en gym selfie

Jeg lagde meg eggemuffins. Noe så digg og så enkelt. Et sunt mettende følelse. De kan fryses eller så holder i kjøleskapet en 3-4 dager. Genial måte og få brukt opp ting på om du har noe som er sånn halvveis i kjøleskapet.

Eggemuffins
Dette er så digg

Oppskriften er ganske enkel og en amatør klarer å lage dette.

6 egg.

3-4 ss melk

1 ts bakepulver

Salt og pepper etter smak

og det du ønsker å ha oppi av grønt, kjøtt, ost, selv.

Jeg hadde brokkoli, løk og bacon oppi som jeg stekte i pannen først.

Så blander du alt sammen til en røre, så steker du på 180 grader i ca 15 minutter. Av kjøl, spis, frys, oppbevar i kjøleskapet. Ta med på jobb, spis til frokost, lunsj, kvelds.

Fikk jaggu klint til med litt vindusvask og støvsuging. Tok meg en velfortjent power napp på sofaen i går, klipt tuppene mine og la meg tidlig. Det betyr at jeg våknet kl 07.00 idag. Så digg og bare komme seg opp om morgen.
Jeg kjenner også at jeg er skuffet og irritert på grunn av lønnsoppgjøret til våre som jobber i helse og sosial. Det burde ikke vært lov. De kunne like greit latt være å gi oss noe. Hva er 14-1600 ekstra for noe i året da? Ingenting! Jeg føler at det er dugnad vi driver med hele veien. Takka er en applaus for helsevesenet.

DONT MESS WITH THIS GIRL

Ofte føler at jeg ingenting jeg gjør er riktig eller bra for noe, men alt jeg gjør blir gjort min egen del. Ingen andres! Allikevel skal alltid noen hakke og være negative. Det er alltid noen som skal kommentere noe negativt. Kan ikke man ikke bare holde det for seg selv? Det har jeg alltid lurt på.

Hva jeg liker gjøre og om jeg gjør det mye, eller male listene mine matte har ingen noe ned. Det er min stil. Jeg velger å trene ofte og det er galt det også for da jeg er jeg opphengt i trening og bli syk. Jeg brenner for trening, jeg brenner for å holde kroppen min sunn. Jeg hadde ikke trent så mye om jeg ikke syns det var gøy. Jeg gjør det fordi jeg kan.

Jeg har lært at når mennesker blir sånn, så setter jeg foten ned. Enten fordi like meg for den jeg er. Like meg fordi jeg gjør eller så kan hoppe av på neste veikryss. For jeg personlig orker ikke negative mennesker og mennesker som heletiden skal hakke.

Jeg har forresten meldt opp til fag på sonas, får se om jeg kommer inn. Da skal jeg virkelig få vist hva jeg kan lære og oppnå. Første mål er å ta matte og norsk, så jeg kan komme meg inn på en høgskole. Så jeg virkelig kan vise at jeg kanskje han oppnå mer en å være en helsefagarbeider.

Jeg føler meg sterk både fysisk og psykisk. Jeg føler selv at jeg har pågangsmot og motivasjon. En styrke som jeg må få ut.

MINE MATVANER SOM GIR MEG RESULTATER

Fitnes

Jeg tenkte å dele mine matvaner, men selv om dette virker for meg, så betyr det ikke at det virker for deg eller at du liker det. Jeg har noen favoritter som jeg tenkte å fortelle litt om meg næringsinnhold. Jeg er bevist når jeg handler i butikken. Jeg er bevist når jeg putter ting i kurven.
Jeg er en person som spiser en sjokolade når jeg har lyst på det og spiser kebab når jeg føler for det, men forholdsvis streng med meg selv. Det handler om at det faktisk det som gir meg resultater og det gir meg mer energi overskudd en å spise for mye. Etter alle min år med læring og feiling har jeg endelig klart å finne noe som virker kroppen og min type hverdag som gir energi gjennom hele dagen og døgnet.

Kosthold- Lavkarbo

Fenalår har 0 karbohydrater og 30 gram proteiner pr. 100 gram

Spekeskinke har 0 karbohydrater og 29 gram proteiner pr 100 g

Leverpostei har 3,5 g karbohydrater og 10 g proteiner pr. 100 g

Kremost med krydder har 2,6 gr  og 5,9 g proteiner pr 100 g

Nøkkel ost har 0 karbohydrater og 27 g proteiner pr 100 g

Lavkarbo

YT protein pudding: pr boks har den 8,9 g karbohydrater og 20 g proteiner.

Bygglunsj. 14 g karbohydrater og 3,5 g proteiner pr 100 g og boksen er på 150 g

Apetina fetaost: 2,7 g karbohydrater og 13 gram proteiner. pr. 100 g

Melange, sunt smør

Nå tenker du sikkert at smør ikke sunt. Denne typer har bare 80 g fett pr 100 g og 8 karbohydrater. Det er den sunneste jeg har funnet i kjøleskapet på butikken.

Ikke minst egg er bra. Egg inneholder alle næringsstoffer uten om C vitamin. Jeg spiser litt groverundstykker og knekkebrød. Men ikke ofte. Lager mye eggehakk og omelett. Havregrøt med kanel etc.

HØY INTENSITET

Vanedyr som jeg er så har jeg på vekkeklokken når jeg har fri. Kan ikke ligge å dra seg hele dagen, da blir det ikke noe suksess. Ligger lenger etter klokka 10, så er dagen egentlig ødelagt. Da tar det lang tid før kroppen og hue virker. Så må opp før den tid. Gjerne sånn 9 tiden er perfekt.

Jeg har idag gjort generelt husarbeid og selvfølgelig vært å trent. Fokuset idag var bein/rumpe, nakke og skuldre. Jeg kjører intens med kombinasjons øvelser med tabata musikk. Det vil si at jeg kombinere 1-3 øvelsre pr sang. Der jeg er 20 sekunder på med 10 sekunders hvile. Bytter på øvelsene. Noen vil nok kalle dette sirkel trening også. Jeg bruker tabata sanger for da er det en i sangen som sier start, stopp og gjør deg klar ( på engelsk).

Trene bein
Her skal det pumpes

Jeg har begynt å trene litt oftere i uke dagene. Jeg deler opp kroppen i ulike grupper. Da får musklene nok restitusjon og jeg slipper å bli dau sliten før og etter jobb. Det gir meg nok overskudd gjennom uken og jeg kan gjennomføre alt jeg klarer.

Etter treningen idag, ble det ei eplekake. Home made så klart. Kjekt å få brukt opp noen gamle epler som snart ikke er så gode å spise lenger.

Eplekake
Deilig

Ble det hjemme laget lavkarbo lasagne til middag. Kjempe godt.

Nå skal jeg nyte netflix, selv om jeg er rastløs også blir det tidlig kvelden. For i morgen tenkte jeg å kanskje få malt litt, trent litt eller begge deler.

Lavkarbo

 

JEG GRU/GLEDER MEG OG NORGE MÅ HANDLE

MIN MOTE
Ikke en god start på dagen uten kaffe koppen

Jeg kom nesten akkurat på jeg snart har to uker med ferie fra kommende uke. Det betyr at jeg går ut min sommerferie nå fra mandag. Jeg ble sykemeldt i ferien og fikk derfor to av ukene til gode. Det er lov festa, så det er veldig greit.

Mora krisen er en tragedie. Det er så mange kommuner som er villig til å ta i mot mange barn vær og enda står vi på 50 stykker. 50 stykker er ikke nok. Tyskland tar flere barn, så nå burde Norge vise hva de kan. Tragedie at barn må sove på åpen gate uten ly, teppe, madrass, vegger og lite mat.

Vi har nok husrom her i landet til å hente flere en 50. Vi har nok penger, vegger, senger, erfaring og team for disse barna som virkelig trenger hjelp.

Hadde du syns det hadde vært koselig om det hadde vært din situasjon?

MIN MOTE

I kveld er det ei litta kvelds vakt og har i grunn ikke gjort så mye før jobb. Ganske deilig. Vaska litt klær. I går ryddet jeg ut halve klærne mine og satte de på sove rommet fordi jeg var dritt lei edderkopper og jeg vil IKKE ha de i klærne mine. Da måtte jeg ta en revansj mot disse 8 beinet med rydding, støv suging og gift i rommet.

Når det gjelder ferie, så er jeg en person som nyter ferie og fri, men jeg liker det ikke. Jeg er en jente som liker å jobbe. Elsker jobben min og forguder den. Er nok hjemme gjennom året så ingen krise for min del. Da må jeg få dagene til å gå på en måte. Blir nok litt ekstra trening og fokusere litt mer her. Planen er og få malt ferdig her hjemme. Har igjen noe små plukk så må fikses. Skal ta få tiden til å gå.

 

HELGEN- TRENING- KOSTHOLD

Det er noen dager siden jeg har vært her nå. Det er 4 dager siden jeg har skrevet her sist. Jeg har hatt en liten pause fordi det tar mye tid ved siden jobb. I bunn grunn er det ikke verdt, men allikevel velger jeg å fortsette og skrive litt.

MIN MOTE
Høstens bekledning, bare elsker den gulfargen på genseren

Helgen har gått i ett. Det har vært jobbing, så har ikke orket å sitte her og skrive. Jeg har brukt energien min på mye annet som jeg tenkte å oppdatere på.

For det første må jeg si at det var utrolig deilig og gøy at det var mandag igjen. Jeg kan ikke noe for det, men jeg elsker mandager. Det er så mange positive grunner ved mandager. Livet er fort kort til å hate en uke dag. Livet er i grunn fort kort til å kjede seg. Lever bare en gang. Sant?

I helgen har jeg som sagt vært på jobb. Jeg har i tillegg og endelig fått tv min opp på veggen. Jeg handlet vegg festet og pappa monterte. Han er flink og super snill. Hadde virkelig ikke klart det uten han. Prøvd å montere en lampe og sette på ledning, men den henger der enda. Mangler bare støpslet nå så er den plass.

veggfeste
Det er ryddigere, kan ta nytt bildet av hvordan det ser ut senere

Idag var jeg på tidlig vakt kombinert med møte som tillitsvalgt. Det er den spennende tiden på året hvor det lønnsforhandlinger. Det blir spennende og se hvordan det faller eller om det blir streik. Det går jo ikke så bra statelig har jeg lest. De er sendt høyre opp for å forhandle. Covid skal man ikke spøke med verken med økonomi eller smitte.

Angående covid, så vill jeg virkelig råde deg til å begynne og se på den nye serien som heter “Korona dagbøkene.” I den serien får virkelig se alle i front linjen fortelle om hvordan det er, hvor tøft det er, hvordan de har og hvor ille den sykdommen egentlig er. Det er fin serie til deg som har “glemt” og gir totalt faen i det om dagen. Den har nylig startet på tv 2.

Jeg fikk skvisa inn en treningsøkt med intervall trening og styrke på rygg igjen. I helgen har jeg vært usunn, så nå er det tilbake og være streng med seg selv og rutinert i mat veiene. Er ganske stolt som har økt hastigheten fra 8 til 9 på mølla og gått på til 1,5 % stigning.

Lavkarbo
Lavkarbo
Lavkarbo
Lavkarbo

 

YT protein
Denne er såå god!

Det er så mye digg man kan lage og spise som er næringsrikt og sunt innen for lavkarbo. Det er gir kroppen så mye energi og energioverskudd. Kroppen virker så mye bedre på mange måter.

 

50 BARN ER IKKE NOK Å HENTE FRA MORIA

Aksjonskrav til utanriksministeren

Kjære vene, denne saken er så fryktelig trist. Det var vondt å lese og høre om. Jeg kjenner jeg skulle bare hatt et eget fly og hentet alle sammen. Så om det ikke har hasta før, så haster det nå.

Det har lenge vært en problemstilling om flyktningeleiren i Moria. Det har lenge vært krevd at Norge bidrar.

Tenkte den 16 juni så ble det satt ut over 6000 par barne sko uten for stinge for å markere alle barna som var i flyktningeleiren. Det er sykt mange mennesker. Det er ikke sikkert alle fikk det med seg, for det var midt i korona situasjonen og alle var sikkert opptatte med å ikke bli syke. Tenker litt at regjeringen å ha har hatt for mye fokus på dette og utsatt hele Moria planen.

Hjelp oss å hjelpe barna i Moria | Redd Barna

Av de alle mennesker som flykter daglig, så er det barn som flykter. Det er så mange som 50% av de som er barn. Tenk på det. Det er mange barn det. Mange redde barn og barn som ikke veit hva som skjer eller hvor de havner. I praksis så betyr dette at det så mange som 40 millioner barn som blir fratatt sin rett til god barn dom. I stedet for de en traumatisk barndom. De kan ikke sitte å leke med i kritt i gata, men heller rømme fra elendigheten.

Vi sitter her idag med tak over hode, varm vann, komfyr, dusj, do, seng, dyne, tv, sofa, drikke vann, brus, sjokolade, parfyme, sko, varm jakke og ikke minst mat i kjøleskapet. Vi har gode kvadrat og boltre oss på. Vi klager uansett.
Nede i Moria- leieren lever det nesten 20.000 flyktninger. Den er ikke laget for en rundt 3000 mennesker. Hver familie får kun 4 kvadratmeter. Mens vi har hus, flere soverom, og kanskje over 100 kvadrat og boltre oss på. Vi burde ikke klage. Vi lever ikke trangt, ikke fare for smitte, ikke fare for møkk, skitne klær eller svett langt hår. Der lever de i store fare for smitte og grusomme forhold vi ikke en gang forestille oss.

Om det ikke har hasta før, haster det nå fordi at de 4 kvadrat meteren de fikk bo på er brent ned. Det lille de hadde av hjem er ødelagt. Det kaos, null oversikt, det korona smitte som ingen vet hvor er og det er en stor katastrofe.

Regjeringen burde handla før og ikke nå. De har sittet på gjerde for lenge og pelt seg i øret. Det er faktisk små uskyldige barn vi snakket om og lar pines uten av noen ting skjer.

SÅ SLUTT OG VENTE! BEGYNN Å HENTE!

Det er snakk om kun 50 barn. Det er for lite. Så jeg vil og håper at du kan ta deg 2 minutter til å signere og hjelpe, så vi kan redde flere uskyldige barn. Få de trygt av sted før det er for seint.

 

JEG FLYR AV STED

Klokka ringer 06.00. Slumre slumre. Mange som kjenner seg igjen. Ligger med vindu opp og våkna opp til at det regner. Det er forsåvidt helt greit. Blir så deilig å fin luft på sove rommet. Jeg personlig sover mye bedre og våkner lettere.

Gårsdagen følte jeg i grunn forsvant fra meg. Hadde så mye på tapeten. Det var opp om morgenen. Var på jobben ett par timer på møte og lunsj. Fikk vaska og rydda bilen innvendig. Ganske deilig å stå ute i går med høstens sol for å gjøre det. Ta alt fra vinduer til gulv. Jeg bruker vindus mal når jeg vasker vinduene. Blir så fint og får ikke skjolder eller fettlag av noe annet på ruta.

Etter det, så dro jeg og hadde ei deilig treningsrunde. Svettetest og syretest bestått. Jeg rekker ikke så mye mer trening denne uka. Resten av uka skal jeg jobbe. Jeg teller ned til to ukers ferie. Tror det er første gangen på flere år at jeg skal ha høst ferie når alle andre har høst ferie. Eller potetferie som det også kan bli kalt.

Idag skal jeg være på jobb i rundt 9 timer. Blir en lang dag og fin dag.

Jeg føler egentlig at dagene flyr av gårde med meg på slep. Det er jo fint for da slipper jeg å kjede meg også er dagene ferdig planlagt.

FANTASTISK START PÅ EN NY UKE

Hot mouth

Denne kroppen våkna 04.30 circa og fikk ikke sove igjen. Lå i sengen å så på mot i brøstet og spilte litt på telefonen fra til ish 05.45. Da gadd jeg ikke mere. Da kicka husmor evne skikkelig inn. For ikke hadde jeg brød eller knekke brød liggende og innom butikken kunne jeg ikke. Åpnet jo ikke før 7. Jeg slo like så godt til med en liten gjør bakst i form av rundstykke deig. Ganske enkelt med grov mel, melk, egg og ferdig.

Gjær bakst
Deigen klar til å heves

 

Etter jeg hadde satt denne deigen til heving dro jeg å trente. Det var så deilig for jeg var ferdig med det til 07.45 husker jeg så på klokka. Trenings økten gikk til løpe intervaller og tabata styrke på overkroppen. Kan godt legge det ut med forklaringer om du er interessert.
Ikke en gang biltema var oppe og lokalet jeg trener i før det. Kun matbutikkene. Var så stille og rolig i byen. Kun morgen trafikken som skulle til jobb eller andre æren så tidlig som var ute.
Jeg fikk virkelig kick starta dagen.

Løpe intervaller
Oppvarming
Trening
Ser du det glinser av svette?

Når jeg kom hjem stekte jeg disse nydelig rundstykkene, satte meg til rette, leste litt matematikk, så på serie og endte med fyr i ovnen. Ble brått hus kaldt. Var rundt 20 grader inne. Det er kaldt når det blåser og grått ute. Nå er det greit. Rundt 23 varme grader. Singlet temperatur i grunn.
Når jeg først var så kaldt så stod jeg leeeenge i dusjen. Det var så godt. Bare kjenne varmen renne nedover kroppen og feste seg inn.

Gjør bakst
Himmelsk
Snadder

For å toppe det hele dagen, så var det en person som prøvde å trøkke meg ned og ødelegge mandagen min. Jeg lar meg ikke bite, så jatte med til dyr legen kommer som det sies.

TABATA- TRENINGS ØVELSER

Jeg tenkte å dele dagens bein/rumpe økt for å dele inspirasjon og motivasjon. Mine øvelser har jeg holdt på med lenge, så vekten og antall repetisjoner som jeg gjør betyr ikke at det er riktig for deg.

Jeg kjørte en liten oppvarming på apparater før jeg kjørte en tabata økt etter på. Veldig effektivt. Tabata øktene gjør treningen litt morsommere og de teller ned og opp for deg i sangene. Antall repetisjon har ikke noe å si så lenge settene på 20 sekunder blir fullført.

Det ligger mange kule tabata sanger på spotify, men jeg har egen liste som jeg syns er kul.

Tabata trenings øvelser

nike, addidas
Just do it

Her kommer hva jeg gjorde idag for å virkelig få sving på ben muskulaturen, rumpa og magen.

Jeg starter med maskinene

adductor på innsiden av lårene: 30 kg – 10 rep. 35 kg- 10 rep. 40 kg- 10 rep.

adductor på rumpe og utvendig lår. 30 kg- 10 rep, 35 kg- 10 rep, 40 kg- 10 rep.

Leg extension ( et bein av gangen): 7,5 kg – 10 rep, 12,5 kg- 8 rep og 12,5 kg – 8 rep.

Beinpress:60 kg- 10 rep. 70 kg – 8 rep og 70 kg 7 rett ( denne tok jeg sist for å få ut siste rest.

Tabata øvelsene.

quadrup hip extension + hofte spart ut til siden ( denne tok jeg som en øvelse kombinert med knebøy med kettelbell foran på 8 kilo. Først qudruo og hofte spart til ca 20 sekunder, pause på 10 sekunder og så knebøy. Deretter bytte ben på quadrup og hofte spark i 20 sekunder så til knebøy. Husk å holde styr på hvilket ben du avslutter med.

3 mage øvelser, velg dine favoritter og ta de i sirkel. Du rekker ca 2 runder på hver øvelse i tabata.

Hofte hev begge ben og hofte ben et beins med 12,5 kilo for å få litt motstand. Først hofteben, så annet hvert ben, så tilbake.

Rumpe hev smale og brede. Du ligger på bagen og løfta bena litt opp fra bakken. Med smale bena tar du på setet og i kjernen på ryggen. Litt bredere ben merker du betydelig forskjell at den tar lengre i utkanten av ryggen og langs med siden på lårene og setet.