Vi hyller  fedme, og det sunne kroppsidealet er på tur i revers- INGEN SIER NOE.

Det har den siste tiden vært fokus på at vær som du er og du er “bra nok.”

Jeg ønsker av hele mitt hjertet at folk skal ha et sunt forhold til kroppen, det er ikke det som er greia og poenget her.

Poenget er at vi skal ikke sitter her å akseptere at det fint å fremme fedme og stor overvekt. Det er ikke bra eller sunt for noen. Vi må starte å fremme og skape sunne idealer. Ikke minst for de som unge mennesker og skal ut på sin største livsreise. Det er ikke så kult å være 15 år, veie 100 kg og skal nå gaustatoppen. Det er tungt og ubehagelig.
Jeg skjønner det er vanskelig å gå ned i vekt om det er kronisk overvekt, sykdom eller medisiner som stopper prosessen. Det er ikke gult å måtte unngå den flotte turen til gaustatoppen fordi du har påbegynt hjertesykdommer eller andre store skadelig helse relaterte sykdommer.

Debatten med at “du er bra nok som du er” må stoppe. Vi kan ikke sitte her å akseptere at Ola Normann sitter å gomler kake uten å få seg litt mosjon og endring i livstilen sin.

Vi har influcensere som dominerer skjermen med flat mage uten en form for valg, uten i rynke i trynet fordi at det er proppet med botox, sprett rumpe med inndytta silikon. Det er ikke virkeligheten. Det hjelper ikke se “bra ut” om du ikke klarer å bære 5 bæreposer med matvarer opp 5 trappe trinn og tungpusten som en kols pasient.

Går vi litt dypere i denne pandemien så var det greit for Bent Høye og Erna Solberg å stenge treningssenteret, men barer og polet skulle holde åpent. Hvor er logikken og de sunne levekårene som er helsefremmende i bilde her? For å droppe treningen var ikke krise, men at han stakkars alkoholikeren ikke fikk spriten sin var farlig! Tragedie.

Etter en liten hard, nei ikke har, men fin moral preken så kommer jeg med noen nydelig tips som er med å fremme en bedre helse.

  1. Start med å planlegg handleturen. Ta med grønnsaker, sunt kjøtt.
  2. Spis kun godteri i helgene, du trenger ikke spise alt selv om du kjøper en pose potetgull og stor plate sjokolade. Går an å spare til neste helg.
  3. unngå sukkerholdig drikker. Kjøp sukker fri!
  4. Gå en tur hverdag og prøv deg på noen enkle treningsøvelser hjemme om du syns treningssentert er ukomfortabelt.
  5. Dra med deg venn/venninne på turen eller økta. Det gir ekstra motivasjon og glede. Letter når man er to!
  6. Tenkt på at når du er i fysisk aktivitet, så er du sprekere en alle andre som velger sofaen.
  7. Progresjon er gøy og man bli lykkeligere.
  8. Du får mer energi, bedre konsentrasjon og bedre psykisk helse.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg